Försäljningen i dagligvaruhandeln steg 2,4 procent i september - Dagligvaruindex
Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg med 2,4 procent i september jämfört med samma månad 2023, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Inflationen var under månaden 2,1 procent. Den prisjusterade utvecklingen estimeras till 0,3 procent. Kalendereffekten för september beräknas till -1,6 procent, vilket beror på att månaden innehöll två helgdagar färre i år än i fjol. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,9 procent.
- Prisutvecklingstakten för livsmedel börjar stabiliseras på en lägre nivå, men prisnivån i sig är fortsatt betydligt högre än före perioden med hög inflation, till följd av att kostnadsnivåerna i hela livsmedelskedjan är på betydligt högre nivåer. Det kommer att dröja innan hushållens köpkraft återhämtar sig, men försäljningsutvecklingen tyder på att man börjat anpassat sig till den nya situationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i fysiska butiker steg med 2,2 procent, samtidigt som e-handeln ökade med 5,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,4 procent, upp från 3,9 procent månaden före.
- E-handelsförsäljningen ökade under det tredje kvartalet och har därmed uppvisat tillväxt fyra kvartal i rad. Hittills i år uppgår e-handelsandelen till 4,1 procent av den totala försäljningen, vilket är i paritet med 2023, avslutar Karin Brynell.