Fiskars köper danska lyxmärket Georg Jensen
Finländska konsumentvarubolaget Fiskars förvärvar danska lyxlivsstilsvarumärket Georg Jensen för 151,5 miljoner euro, motsvarande 1,8 miljarder kronor, på en kontantfri och skuldfri basis. Det framgår av ett pressmeddelande.
Förvärvet beskrivs stödja Fiskars tillväxtstrategi om att utöka portföljen med lyxhemvarumärken. Genom tillskottet av Georg Jensen ökar lyxvarumärkenas andel av Fiskars totala omsättning från 25 procent till mer än en tredjedel.
"Som ett ikoniskt varumärke med starka traditioner och fokus på banbrytande design, passar Georg Jensen synnerligen väl in i Fiskarskoncernens varumärkesfamilj, både strategiskt och kulturellt", säger Fiskars vd Nathalie Ahlström.
Transaktionen förväntas bli slutförd under början av det fjärde kvartalet.
George Jensen hade förra året en nettoomsättning på 158,1 miljoner euro och ett rörelseresultat på 14,9 miljoner euro.