Eyeon hade rekordstark försäljning i juni och var kassaflödespositivt i Q2, uppdaterar säljprognos
Teknikbolaget Eyeon hade sin bästa försäljningsmånad någonsin under juni. Därutöver lyckades man nå ett positivt kassaflöde under andra kvartalet, enligt en marknadsuppdatering.
Bolaget aviserade i maj att det räknade med ett positivt kassaflöde under andra kvartalet, vilket alltså blev uppnått.
Försäljningstillväxten under andra kvartalet, mätt i fakturerade intäkter, var cirka 100 procent mot samma period året innan, och ebitda-marginalen var på runt 50 procent. Det framgår inte hur stor försäljningen blev under rekordmånaden i juni.
Däremot nämns det att antalet aktiva abonnemang i juni uppgick till cirka 248 000, vilket är en ökning med cirka 3 000 från maj. Inräknat för de 2 000 abonnemang som man har via Protectia B2C, uppgår det totala antalet aktiva abonnemang till 250 000.
Efter det starka utfallet i juni och för hela andra kvartalet, väljer bolaget att uppdatera sin försäljningsprognos. Man räknar nu med att i augusti ha en säljstyrka, tillsammans med återförsäljare, uppgående till 33 säljare. I april sades målet vara att öka från 2 till 20 säljare i december.
"Baserat på nuvarande utfall av stängda affärer per säljare och dag är bedömningen att det är realistiskt att uppnå stängda affärer motsvarande cirka 440 000 euro per månad", skriver Eyeon och tillägger att med denna tillväxttakt är målet att omsätta 100 miljoner kronor under kommande räkenskapsåret 2025.