Euroafrica gick back 3,7 miljoner i Q3, tittar på ytterligare strategiska förvärv - vd
Plattforms- och mediabolaget Euroafrica redovisar en omsättning på 4,5 miljoner kronor och en rörelseresultat på -3,7 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Några jämförelsesiffror finns inte på grund av bolagets korta historik.
Resultatet efter skatt blev -3,7 miljoner kronor, och per aktie -0,32 kronor.
Euroafrica har under perioden förvärvat den digitala marknadsplatsen Zoomtanzania. Bolaget är den största konkurrenten till Euroafricas dotterbolag Kupatana i Tanzania.
”Med detta förvärv så sparar vi både tid och pengar. Vi har också skrivit på förvärvsavtalet för Zoomtanzania och när både Kupatanas och Zoomtanzanias databaser migreras in vår nya plattform så kommer vi få en tydlig marknadsdominans i Tanzania”, säger vd Philip Ebbersten.
Efter utgången av tredje kvartalet har Euroafrica aviserat lanseringen av ett samriskbolaget med Careplatform inom digital vård i Afrika.
”Marknaden är stor och vi ser en enorm potential i detta affärsområde”, säger Ebbersten.
Nästa år kommer bolaget också att expandera till Kenya och enligt Ebbersten fortsätter man att titta på fler strategiska förvärv som kan stärka de egna affärerna, både i befintliga och på nya marknader.
Euroafrica, Mkr | Q3-2021 |
Nettoomsättning | 4,5 |
Rörelseresultat | -3,7 |
Nettoresultat | -3,7 |
Resultat per aktie, kronor | -0,32 |
http://media.finwire.com/media/FWS006A394-table-1