Episurfs kundbas uppskattas växa med 40 procent per år - vd
Medicinteknikbolaget Episurf Medicals vd Pål Ryfors presenterade bolaget vid Life Science-dagen i Göteborg på onsdagen.
Episurf Medical driver forskning och utveckling av produkter som används för behandling av broskskador. Episurfs primära fokus är riktat mot återhämtning av knäleder men bolagets implantat kan även appliceras på övriga leder. Varumärket är Episealer i olika varianter.
Episurf har väl beprövade produkter som det nu handlar om att sälja. Bolaget noterades 2010.
- Framåt handlar det om att driva kommersialisering på fyra kontinenter, säger Pål Ryfors. Han framhåller bolaget finns i hela världen. Bolaget har i dagsläget omkring 135 kunder, vilka är ortopeder. Kundbasen uppskattas växa med 40 procent per år, säger Ryfors.
Bokslutet visade en kraftig ökning för bruttoorderingången och nettoomsättningen, både för fjärde kvartalet och för helåret 2023. Bolaget har dock lång väg kvar tills positivt resultat nås.
Pål Ryfors känner sig trygg med ägarbilden och möjligheten att få in nytt kapital om eventuellt kapitalbehov uppstår i framtiden.
I augusti 2023 genomfördes den första kommersiella operationen i USA. Det pågår även en 510(k)-process med amerikanska läkemedelsverket FDA för stortåimplantat.