Episurf aviserar en strategiuppdatering, innebär engångskostnader på 4 miljoner i Q2
Medicinteknikbolaget Episurf Medical ändrar om sin strategi till att fokusera på den amerikanska marknaden och gå över till en distributörmodell för övriga nyckelmarknader.
Omläggningen innebär att ett antal tjänster inom bolaget blir övertaliga, och att det andra kvartalet kommer belastas med en engångskostnad på fyra miljoner kronor.
Samtidigt väntas dessa åtgärder minska de operativa kostnaderna med cirka 25 miljoner kronor på årsbasis.
Enligt Episurf innebär den uppdaterade strategin att man blir mer kostnadseffektiva och att produktlanseringar bättre matchar bolagets finansiering.
"Bolaget kommer fokusera på en kombination av etablerade marknader inom artrossegmentet, där bolaget bedömer att kommersialiseringsmöjligheterna på kort sikt är väldigt attraktiva, och inom segmentet för avgränsade brosk- och benskador genom Episealer Knee och Episealer Talus, vilka representerar ett betydande möjligheter på lite längre sikt", heter det i ett pressmeddelande.
Episurf bedömer att den nuvarande finansieringen kommer räcka till att lansera både Episealer Patellofemoral System och Episealer MTP System med god kommersiell framgång på den amerikanska marknaden.