Embellence justerar mål för omsättning och uppdaterar tillväxtstrategi
Heminredningsbolaget Embellence presenterar en uppdaterad tillväxtstrategi och ett reviderat försäljningsmål.
Till 2028 vill bolaget nå en omsättning om 1 miljard kronor genom organisk tillväxt. Tidigare målet var 1,2 miljarder kronor till 2025, där man i sitt mål hade en aggressiv förvärvsagenda. Under 2023 hade Embellence en omsättning på 740,5 miljoner kronor.
För ebita-marginalen, utdelningen och skuldsättningen upprepas de tidigare målen om 15-procentig ebita-marginal, 30-50 procent i ordinarie utdelning och 2,5 gånger ebitda för skuldsättningen, där en tillfällig ökning kan ske vid förvärv.
Ledningen och styrelsen för Embellence har fastställt att fortsatt tillväxtfokus ska ligga på lönsam organisk försäljningstillväxt för de fem inredningsvarumärkena i företagets portfölj, vilka består i Boråstapeter, Cole & Son, Wall&Decò, Artscape och Pappelina.
"Vi är övertygade om att vår decentraliserade arbetsmodell och stora fokus på att säkerställa en långsiktigt framgångsrik utveckling för varje enskilt varumärke samtidigt som vi respekterar deras identitet och självständighet, är en vinnande formel. Detta uppnås bäst genom att varumärkena äger ansvaret för att designa och marknadsföra sina respektive högkvalitativa inredningsprodukter, samtidigt som vi utnyttjar koncerngemensamma synergier relaterade till bland annat inköp, tillverkning, IT-kompetens och andra skalfördelar”, säger Olle Svensk, som är vd.
Under våren 2025 ska långsiktiga hållbarhetsmål kommuniceras.