Elon står ut från konkurrenter med stark b2b-bas - vd

Hemelektronikkedjan Elon särskiljer sig från konkurrenter genom sin b2b-försäljning.
- Business to Business är en gren som är väldigt specifik för Elon Group som ni inte kommer att hitta hos våra konkurrenter som Elgiganten och andra aktörer, sade vd Stefan Lebrot under sin presentation vid Aktiespararnas Stora Aktiedagen i Stockholm.
Elon har tre fokusområden, b2c, b2b samt logistik och service, vilket enligt finanschef Peter Broden gör bolaget motståndskraftigt mot den svagare konsumentmarknaden.
- Vår största styrka är våra tre segment, där vi kan balansera säsongsväxlingar och annan påverkan på marknaden via att vi har en väldigt stark b2b-bas som vi står på, som gör att vi kan hantera den mer konkurrensutsatta konsumentmarknaden, säger finanschefen.
I fjol gick Elon och Electra samman vilket gav Elon ett nytt affärsområde inom brunvaror (elektronik). Stefan Lebrot lyfter fram att man har 300 butiker som tidigare inte sålt brunvaror men som kommer börja göra det nu.
- Matematiskt blir det en ökning, oavsett konjunktur, noterar den verkställande direktören.
Bolaget har en stark kassa och Lebrot uppger att man fortsatt letar efter förvärv.
Vidare tror man fortsatt på fysiska butiker.
- Vi tror absolut inte på tesen om butiksdöden. Vår styrka är att vara närmast både privat- och företagskunder. Så det är en styrka vi aldrig kommer göra oss av med, avslutar Lebrot.