Eatgood ökar omsättningen under första kvartalet
Ugnstillverkaren Eatgood redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade något.
"Inledningen av 2022 ser mycket positivt ut då vi med vår produkt Lightfry och Air Fry Technlogy, och med vårt erbjudande om att bland annat kunna fritera utan olja, blir väldigt fördelaktigt", kommenterar bolaget.
Omsättningen steg till 2,42 miljoner kronor (0,65), vilket är den högsta siffran för ett första kvartal.
Rörelseresultatet blev -0,5 miljoner kronor (-0,6).
Resultatet efter skatt blev -0,5 miljoner kronor (-0,7).
"Eatgood har gått starkt in i ett mycket intressant 2022 med marknadsfaktorer som stigande priser för vegetabiliska oljor +107% i USA och på många andra marknader samt ökande
elpriser, som påverkar i positiv riktning för luftfritering. Det märks tydligt att många aktörer inom
restaurangbranschen anser att man nått ett läge där bägaren rinner över när kostnaderna blir
extrema för att fritera i olja vilket är de sista pusselbitarna för att sätta ordentlig fart på försäljningen av Lightfry", skriver bolaget i rapporten.
Eatgood, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 2,42 | 0,65 | 272,3% |
Rörelseresultat | -0,5 | -0,6 | |
Nettoresultat | -0,5 | -0,7 |
http://media.finwire.com/media/FWS00755B3-table-1