Eatgood ökar omsättning och minskar rörelseförlusten
Ugnstillverkaren Eatgood redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade.
Omsättningen steg 88,9 procent till 1,7 miljoner kronor (0,9).
Rörelseresultatet blev -0,7 miljoner kronor (-1,2).
Resultatet före skatt var -0,7 miljoner kronor (-1,3).
"Det är en klar förbättring jämfört med 2022 och ett steg i fortsatt riktning mot att generera vinst på till att börja med kvartalsvis. Det negativa resultatet är delvis beroende på höjda komponentkostnader och råvarupriser och med en än så länge låg försäljningsvolym", skriver bolaget i rapporten.
Likvida medel uppgick till 2,4 miljoner kronor (5,5).
Bolaget koncentrerar sitt fokus på några utvalda marknader.
"Vi är övertygade om att USA, Kanada, Storbritannien kommer vara de lysande stjärnorna avseende försäljning och tillväxt med mycket stor potential för Lightfry. Vi lägger i princip all energi på dessa marknader avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer", skriver bolaget.
Eatgood, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 1,7 | 0,9 | 88,9% |
Rörelseresultat | -0,7 | -1,2 | |
Resultat före skatt | -0,7 | -1,3 | |
Likvida medel | 2,4 | 5,5 | -56,4% |
http://media.finwire.com/media/FWS008E6EA-table-1