Dlaboratory har inte hittat konkurrenter - stora potentialen är utanför Sverige - vd
Saas-företaget Dlaboratory kommer framöver att arbeta hårt med att expandera internationellt, och i det första steget är det viktigt att tala om det unika med företagets teknik. Det säger företagets vd Erik Severin i en intervju med Finwire.
“Vi adresserar en jättestor marknad där vår teknik bevisat sparar pengar åt elnätsbolagen genom att förutspå driftproblem. I och med att elnät är något som är standardiserat runt om i världen är det här en teknik som vi kan sälja över hela jorden”, säger han.
“Vårt första fokus ligger på att informera om att det vi gör faktiskt går att göra. Kunskapen kring övervakning på det viset som vi gör med molnbaserad datalagring och algoritmer är inte utbredd. Vi har inte hittat några konkurrenter”, fortsätter han.
Det Lund-baserade företagets teknik säljs genom prenumerationer och hårdvara. Programvaran är egenutvecklad och används huvudsakligen för realtidsövervakning av elnät till operatörer. Kunderbjudandet omfattar hårdvara, mjukvara, molnbaserad datalagring och patenterade algoritmer. Under årets första kvartal var omsättningen 0,4 miljoner kronor och resultatet -4 miljoner.
Dlaboratory har idag 80 applikationer i drift runt om i Sverige, och man har även kunder i bland annat Indonesien och Finland.
“Testfasen tar normalt två år. Det fina med våra tester är att vi bygger en allt starkare trovärdighet i vår produkt. Vi kan nu säga att 70 procent av elstörningarna har vi upptäckt och flaggat för innan de inträffar. Det är vanliga driftproblem som vi kan förutspå, givetvis inte väderrelaterade problem. Det är unikt och väldigt starkt”, säger Severin.
Den svenska marknaden bedömer han är drygt 3 000 enheter. Den är dock svårare att hantera än många andra internationella marknader då den är oerhört fragmenterad. Andra kundgrupper än elnätsägare ser man inte som förstahandsvalet när det gäller slutkunder.
“Vi har träffat företagskunder också som uppskattar våra lösningar för ökad leveranssäkerhet och påpekar ofta behovet hos nätägaren. De blir på så vis en bra påtryckare på elnätsbolagen att ta in vår teknik då företagen i många fall är de största kunderna till nätbolagen i en kommun”, säger Severin.
Den stora potentialen ser dock Dlaboratory-chefen inte i Sverige.
“Sverige är inte unikt, men vi har en speciell hemmamarknad. Fortum, Vattenfall och E.On äger stor andel av näten i Sverige. Vid sidan av dessa finns det en lång rad lokala elnätsbolag runt om i kommunerna. Det är naturligtvis mycket svårare att sälja än i andra länder. I Indonesien där vi är verksamma finns det ett elbolag. Det är alltså en kund istället för hundratals som i Sverige och där potentialen på den enda kunden är mångdubbelt större än hela Sverige. Och så ser det ut på många ställen runt om i världen”, uppger han.
I dagsläget pågår det aktiviteter på flera kontinenter parallellt och målsättningen är att nå etablerade samarbeten i minst 3-4 länder utanför den nordiska hemmamarknaden innan årets slut. Totalt kommer 40 procent av kapitalet som företaget tagit in att användas för just internationellt expansion.
“Coronapandemin är naturligtvis en stor utmaning för oss. I en normal marknad hade vi kunnat besöka flera mässor och enklare visa upp vår teknik för omvärlden. Nu arbetar vi väldigt digitalt och det fungerar, men vi ser fram emot när mässor och annat kommer igång igen som vanligt”, säger Severin som också ser ett stort underliggande intresse.
“Vi har ett väldig stort intresse för vår teknik när vi når rätt beslutsfattare. Däremot är elnät något som är väldigt investeringsstyrt. Det är inte som andra marknader där det görs mer löpande kostnadsoptimering till följd av omvärldsfaktorer. Vi får ofta höra att det här ser mycket intressant ut och att det kan vara aktuellt när nästa stora investering görs, men det kan ligga flera år framåt i tiden tyvärr.”
Vissa teknikbolag i Dlaboratorys storlek arbetar med distributörer eller säljpartners.
“Dlaboratory har en unik produkt och position på marknaden. Utanför vår hemmamarknad söker vi aktivt efter samarbetspartners, återförsäljare såväl som systemintegrationer. Huvudspåret är att vi själva informerar nyckelkunder i marknaden om våra lösningar och samtidigt arbetar med att identifiera lämpliga samarbetspartners. Ofta är nämligen antalet nyckelkunder per land att adressera begränsat”, uppger Severin.
Han uppger vidare att fokus ligger på organisk tillväxt, men att förvärvsdriven expansion inte är utesluten.
“Det är inte uteslutet att man förvärvar verksamheter som kan komplettera vår teknik, men det kan ske både via strategiska samarbeten och via förvärv. Fokus ligger på synlighet i marknaden och samtidig spaning efter möjliga samarbeten”, avslutar Erik Severin.