Disneys reklamfinansierade streamingtjänst har haft bättre start än Netflix och HBO Max
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Disneys reklamfinansierade streamingtjänst har haft bättre start än Netflix och HBO Max

Disneys reklamfinansierade streamingtjänst har haft bättre start än Netflix och HBO Max
Disneys reklamfinansierade version av streamingtjänsten Disney+ har fått en bättre start än motsvarande tjänster hos rivaler som Netflix och HBO Max. Det visar siffror från analysfirman Antenna, rapporterar Bloomberg News.

Disney+ med annonser uppges under sin första månad ha stått för 20 procent av totala antalet nya registreringar, att jämföra med 9 procent för Netflix och 14 procent för HBO Max. Disney+ med annonser släpptes i december.

Trenden var likadan även under februari. Då stod annonsversionen för 36 procent av nya prenumerationer för Disney+, jämfört med 19 och 21 procent hos Netflix respektive HBO Max.

För vd Bob Iger är den annonsstödda versionen av Disney+ en viktig pusselbit i att vända till vinst för streamingverksamheten. Samtidigt är branschen “mycket knepig” för närvarande sade Iger tidigare denna månad. Som en följd av detta kommer Disney att varken sälja sin majoritetspost i streamingtjänsten Hulu eller förvärva Comcasts andel förrän man fått en bättre förståelse över plattformens potential för tillväxt och lönsamhet, sade han.

Nyhetsbrev