Devyser vinner sin största order hittills i Italien
Diagnostikbolaget Devyser har tagit sin största order hittills efter att ha tilldelats ett femårigt förlängningsavtal med den italienska regionen Toscana avseende tio av sina produkter. Genom sin distributionspartner Thermo Fisher Scientific har bolaget även lyckats bli tilldelad transplantationsdelen av kontraktet.
Det indikativa ordervärdet bedöms vara 12-15 miljoner kronor per år, vilket kan resultera i ett totalt värde om upp till 75 miljoner kronor. Det innebär att avtalet är Devyser största hittills, framgår det av ett pressmeddelande.
Under 2023 omsatte Devyser 169,3 miljoner kronor, jämfört med 126,6 miljoner under 2022.
Devyser har sedan tidigare ett avtal med regionen. Det avtal som presenterades idag är således en förlängning av det förra och kretsar främst kring produkter för ärftliga sjukdomar och onkologi.
Till Finwire säger bolagets vd Fredrik Alpsten att avtalet har en strategisk betydelse och att det kan leda till att Devyser lyckas ta liknande i framtiden.
“Det här visar att vi har en väldig bredd”, säger Alpsten. “Här visar vi att vi kan erbjuda tester inom en mängd områden”.
Alpsten säger att de inte behöver göra några nya investeringar för att kunna leverera på avtalet.
Italien är den största marknaden för Devyser och står för runt 45 procent av bolagets omsättning. Även den amerikanska marknaden är viktig för bolaget, som har ett samarbete med jätten Thermo Fisher Scientific.
“På den amerikanska marknaden har vi precis börjat och vi är väldigt optimistiska där. Delvis över vårt samarbete med Thermo Fisher, men även över andra produkter”, säger Alpsten och pekar mot att bolaget nyligen satt upp ett eget labb i landet, vilket har börjat generera försäljning.
Anledningen till varför just Devyser lyckades vinna upphandling beror enligt Fredik Alpsten på att de erbjuder enkla produkter som är lätta för kunderna att ta till sig.
“Vi erbjuder tester som är enkla för kunden att dels implementera i sitt labb men också när det kommer till att underhålla och träna ny personal. Man tjänar mycket tid med att använda våra produkter jämfört med våra konkurrenter”, säger Alpsten.