Desenio aviserar kostnadsbesparingar efter att ha vänt till förlust under april-maj
E-handelsbolaget Desenio meddelar att det tänker genomföra kostnadsbesparingar på 32 miljoner kronor på årsbasis. Beskedet kommer i samband med att bolaget presenterar preliminära siffror för april-maj, vilka visar på en vändning av rörelseresultatet till -13 miljoner kronor från en vinst på 21 miljoner kronor samma period i fjol.
Nettoomsättningen för de två månaderna uppgår till 132 miljoner kronor (205).
Mot bakgrund av den utmanande marknaden med en sjunkande onlinekonsumtion väljer Desenio att initiera besparingsåtgärder. I detta ingår varsel om uppsägning av 45 anställda i Sverige samt sänkta löner för ledningen med 20 procent.
”Osäkerheten kring efterfrågan online är på kort sikt stor och det gäller även för Desenio och Poster Store. Vi har en i grunden bra affärsmodell med höga marginaler men kostnaderna är inte anpassade till den efterfrågan vi sett under våren och början på sommaren. Samtidigt medför den extraordinära marknadssituationen att det i dagsläget är svårt att förutspå utvecklingen under den andra halvan av 2022. Sammantaget innebär det att vi för att säkerställa vår lönsamhet behöver sänka kostnaderna genom att varsla personal, vilket känns oerhört tråkigt", säger vd Fredrik Palm.
Enligt bolaget kommer kostnadsbesparingarna att få full effekt från fjärde kvartalet.