Dancann Pharma har spikat strategisk plan till 2025
Cannabisbolaget Dancann Pharma har satt ett tydligt fokus för de kommande 12-24 månaderna.
Med fokus på lönsamhet, kapitaleffektivitet och en mer strömlinjeformad och tillgångslätt affärsstrategi kommer planerna för de kommande 12-24 månaderna endast att omfatta import, förpackning, försäljning och distribution av slutprodukter, heter det i ett pressmeddelande. Denna strategi utnyttjar bolagets uppfattning om en stark expertis inom reglering under pilotprogrammet på den danska marknaden.
"Vårt nya finansiella mål för 2025 är ambitiöst men ändå realistiskt. Vi siktar på en omsättningstillväxt på över 300 procent, och med det ska vi nå break-even till år 2025. Detta är inte en ambition eller ett önsketänkande; det är ett klart och tydligt mål med en fast tidslinje - och vi är fast beslutna att uppfylla det", uppger vd Jeppe Krog Rasmussen.
Dancann Pharma siktar på att ytterligare utveckla den redan lönsamma verksamheten inom dotterbolaget CannGros. Bolaget har också identifierat följande fokusområden:
- Marknadstillträde, inköp och distribution.
- Reglering och medicinska frågor.
- Medicinsk cannabis inriktad på det endocannabinoida systemet (ECS).
Under de kommande 12-24 månaderna kommer bolaget inte att investera ytterligare i tunga projekt med betydande tillgångar utan istället fokusera på marknadstillträde, inköp och distribution. Det kommer att finnas en särskild tonvikt på cannabinoider och medicinsk cannabis som är inriktad på det endocannabinoida systemet.
Målsättningen är att nå breakeven 2025. Företaget har spikat andra mål, såsom:
1. Intäktstillväxt: målet är att växa över 300 procent
2. Produktexpansion: tillväxten kommer främst att drivas av introduktionen av 4-6 nya produkter som en del av pilotprogrammet med medicinsk cannabis
3. Mål för break-even: den strategiska planen utgår från att bolaget kommer att nå break-even-punkten senast år 2025.
Dancann Pharma har även gjort antaganden rörande marknadsandelar. Företaget spår att man kan uppnå en total marknadsandel för Rx cannabis- och cannabinoidläkemedel om cirka 20-25 procent år 2024. Därutöver räknar bolaget med att genom introduktion av flera nya produkter uppnå en uppskattad marknadsandel på samma marknad om cirka 30-40 procent år 2025, beroende på marknadens utveckling och storlek vid den tidpunkten.