Daimler Truck sänker prognosen för 2024 efter nedskrivning i Kina
Daimler Truck, som är en rival till Traton och Volvo, sänker sin prognos för hela 2024. Anledningen är att man nyligen tagit en nedskrivning kopplad till sitt samriskbolag i Kina på grund av en ihållande svag marknad och därav såg över sin helårsprognos.
Bolaget räknar nu med att leverera 460 000-480 000 lastbilar i år, en nedrevidering från 490 000-510 000. Samtidigt sänks prognosen för omsättningen till 53-55 miljarder euro, tidigare 55-57 miljarder. Väntat enligt Bloombergs konsensus är 54,16 miljarder.
Ebit förväntas komma in betydligt under föregående års nivå, mot tidigare guidning om på föregående års nivå. Justerad ebit väntas bli något lägre än föregående år, tidigare på föregående års nivå.
För Trucks North America väntas en justerad rörelsemarginal för helåret i den högre del av intervallet 11-13 procent. För Trucks Asia väntas en justerad marginal på 1,5-3,5 mot tidigare prognos om 3-5 procent. För Daimler Buses väntas marginalen komma in på mellan 6,5-8,5 procent mot tidigare 5-7 procent. För Mercedes-Benz väntas 6-8 procent mot tidigare 8,5-10,5.