Dagligvaruhandeln steg 7,4 procent i februari - Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari jämfört med samma period i fjol. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
"För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 3,8 procent under månaden. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent.
Försäljningen i butik steg med 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 9,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,7 procent.