Dagligvaruhandeln steg 6,8 procent i oktober - Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 6,8 procent under oktober jämfört med samma period i fjol. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var -0,2 procent under månaden. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 6,6 procent enligt SCB, vilket innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var 0,1 procent. Justerat både för prisökning och kalendereffekt var utvecklingen 0,4 procent.
- Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var i oktober positiv för första gången sedan i april 2022. Då volymerna är på samma nivå som under oktober månad i fjol indikerar detta att det förändrade konsumentbeteendet har stabiliserats, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik steg med 6,9 procent, medan e-handeln ökade 4,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen var 4,3 procent.
- E-handelstillväxten på 4,6 procent är högre än på länge. E-handelsandelen är dock lägre än för två år sedan, även om den under året har stabiliserats strax över 4 procent, avslutar Karin Brynell.