Dagligvaruhandeln steg 6,2 procent i september - Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under september jämfört med samma period i fjol. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0,0 procent under månaden. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 7,7 procent enligt SCB, vilket innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var -1,5 procent.
- Prisutvecklingstakten i dagligvaruhandeln var lägre i september än i augusti och trenden är fortsatt avmattande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är takten vi talar om, och inte prisnivån i sig. Konsumenternas sviktande köpkraft i kombination med omvärldsfaktorer är fortfarande en utmaning för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik steg med 6,6 procent, medan e-handeln minskade 2,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen var 4,2 procent.
- Under de senaste månaderna har utvecklingen inom e-handeln stabiliserats, med låga tillväxttal som följd. Försäljningen i fysisk butik stod i september för hela tillväxten i dagligvaruhandeln, avslutar Karin Brynell.