Dagligvaruhandeln steg 5,1 procent i januari - Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari jämfört med samma period i fjol. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
“Detta är andra månaden i rad som omsättningen rensat för inflation ökar i dagligvaruhandeln. Trots att detta är en positiv tendens kvarstår faktum att många hushåll har en ansträngd ekonomi, vilket innebär fortsatt tuffa tider för butikerna”, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0,2 procent under månaden. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent.
Försäljningen i butik steg med 5,0 procent, samtidigt som e-handeln ökade med 8,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen var 5,0 procent, vilket enligt Brynell följer tidigare års mönster med en hög e-handelsandel under januari.
“Det var främst e-handelsförsäljning med hemleverans som drev den positiva utvecklingen för e-handeln”, avslutar Brynell.