Dagligvaruhandeln ökade 9,4 procent i juni, e-handeln minskade 1,3 procent
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,4 procent under juni jämfört med samma månad i fjol. Detta enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kalendereffekten beräknas till 1,2 procent under månaden och till 0 procent för det andra kvartalet. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 8,3 procent under juni och till 8,7 procent under det andra kvartalet.
- Försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln i juni förklaras även fortsatt främst av den höga inflationen. Samtidigt pressas butikerna av höga driftskostnader och kunder med en lägre köpkraft, vilket tär på marginalerna. Midsommarförsäljningen och sommaren generellt är viktiga för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik steg 9,9 procent medan e-handeln minskade med 1,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 3,7 procent.
- E-handelsandelen var lägre i juni än under årets föregående månader. Detta kan förklaras av att kunderna e-handlar dagligvaror i en lägre utsträckning under semesterperioden, vilket är något vi har sett även under tidigare år. Ett mer spontant köpbeteende leder till att fler väljer att handla fysiskt under sommaren, avslutar Karin Brynell.