Dagligvaruhandeln ökade 8,9 procent i mars, prisjusterat -10,8 procent
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 8,9 procent under mars jämfört med samma period i fjol. Den prisjusterade utvecklingen var -10,8 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0,9 procent under månaden. Justerat för prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker på 19,7 procent under månaden och kalenderkorrigering var utvecklingen för dagligvaruhandeln negativ under månaden med -11,7 procent.
- Inflationen är fortsatt på en historiskt hög nivå, även om takten var något lägre i mars. De ökade priserna har tydligt ändrat konsumenternas köpbeteenden, de köper billigare eller färre varor, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen är kraftigt negativ. I över ett års tid, från mars förra året, har dagligvaruhandeln haft en negativ försäljningsutveckling, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen fördelat på butik och e-handel var upp 9,8 respektive ned 7,7 procent. E-handeln stod för 4,6 procent av den totala omsättningen.
- E-handelsförsäljningen fortsatte att minska under årets första kvartal. Andelen är dock fortfarande stabil, strax under 5 procent. Mars är också den första månaden då försäljningsutvecklingen möter jämförelsetal från en månad utan pandemirestriktioner, avslutar Karin Brynell.