Dagligvaruhandeln ökade 6,5 procent i april, prisjusterat -10,4 procent
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 6,5 procent under april jämfört med samma period i fjol. Den prisjusterade utvecklingen var -10,4 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var -1,1 procent under månaden. Justerat för prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker på 16,9 procent under månaden och kalenderkorrigering var utvecklingen för dagligvaruhandeln negativ under månaden med -9,3 procent.
- Den prisjusterade försäljningstillväxten är fortsatt negativ för dagligvaruhandeln. Det vi kan se är att inflationstakten har mattats av under april, även om priserna jämfört med för ett år sedan är betydligt högre. Våra medlemsföretag är försiktigt optimistiska vad gäller inflationstakten framåt, men oroas också över att butiker nu möter ökade kostnader för exempelvis hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter för unga, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen fördelat på butik och e-handel var upp 7,2 respektive ned 7,7 procent. E-handeln stod för 4,0 procent av den totala omsättningen.
- E-handelsandelen är något lägre i april än under tidigare månader. Den är dock nästan dubbelt så hög som före pandemin. Det är de fysiska butikerna som fortfarande driver försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, avslutar Karin Brynell.