Dagligvaruhandeln ökade 6,1 procent i juli, e-handeln minskade 0,9 procent
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli jämfört med samma månad i fjol. Detta enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kalendereffekten beräknas till -1,1 procent för juli. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,2 procent under juli månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -3,3 procent.
- Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik steg 6,3 procent medan e-handeln minskade med 0,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 2,7 procent.
- E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende. E-handelsandelen i juli var i linje med motsvarande månad föregående år, avslutar Karin Brynell.