Dagligvaruhandeln ökade 10,2 procent i maj, prisjusterat -3,9 procent
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 10,2 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Den prisjusterade utvecklingen var -3,9 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0 procent under månaden. Justerat för prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker på 14,2 procent under månaden och kalenderkorrigering var utvecklingen för dagligvaruhandeln negativ under månaden med -3,9 procent.
- Omsättningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i maj var 10,2 procent. Relaterat till den något lägre inflationen tyder det på en viss återhämtning av försäljningsvolymerna. Men vi ska ha i åtanke vad det gäller inflationen att vi nu möter höga jämförelsetal för 2022, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen fördelat på butik och e-handel var upp 10,7 respektive upp 1,6 procent. E-handeln stod för 4,2 procent av den totala omsättningen.
- E-handelsförsäljningen visar en positiv utveckling för första gången sedan slutet av 2021 och tillväxten drivs av e-handelsförsäljningen med hemleverans, avslutar Karin Brynell.