Concordia har fortsatt försiktigt optimistisk syn på produkttankmarknaden
Tankrederiet Concordia Maritime lämnar en marknadsuppdatering på fredagen och pekar på att produkttankmarknaden under april och maj har stärkts högst påtagligt, med marknadsrater på betydligt högre nivåer än både under första kvartalet 2022 och helåret 2021.
I slutet av maj låg den genomsnittliga intjäningen på spotmarknaden för ett MR-fartyg (clean) på
36 dollar per dag. Även time chartermarknaden har stärkts och ett treårigt kontrakt för en MR-tanker ligger idag på 15 000 till 18 000 dollar per dag, lite beroende på fartygets design. För ett Suezmax-fartyg ligger den genomsnittliga spotintjäningen på 22 000 dollar per dag. Volatiliteten inom segmentet har under april och maj varit hög, med tillfälliga toppnivåer på över 60 000 dollar per dag, skriver bolaget.
VLCC-segmentet ligger fortfarande på historiskt sett mycket låga nivåer, vilket också medför ett indirekt "tak" för Suezmax-fartyg då befraktare slår ihop två laster på ett större fartyg om raterna inom Suezmax-segmentet blir alltför höga.
Den starka utvecklingen inom produkttanksegmentet beror dels på en fortsatt god efterfrågan på olja men även förändrade handelsmönster till följd av utfasningen av ryska oljeprodukter på vissa marknader.
"Geopolitisk oro kommer med stor sannolikhet fortsätta sätta sin prägel på olje- och tankmarknaderna även framöver. Sedan invasionen av Ukraina har både olje- och tankmarknaderna gradvis försökt anpassa sig den nya situationen och vi har ännu inte sett slutresultatet av detta då sanktioner och handelsvägar fortsätter att utvecklas. Troligt är dock att den ökade europeiska importen från producenter längre bort än tidigare kommer bestå", skriver Concordia.
Enligt IEA, International Energy Agency, väntas samtidigt den globala efterfrågan på olja öka med 3,6 miljoner fat per dag från april till augusti 2022. Till drivkrafterna hör lättade restriktioner i Kina, "driving season" i USA och fortsatt återhämtning i efterfrågan på flygbränsle.
"Sammantaget bidrar detta till en fortsatt "försiktigt optimistisk" syn på produkt-tankmarknadens utveckling under såväl återstoden av andra kvartalet som för resten av 2022. För egen del sysselsätts våra fartyg, som tidigare meddelats, på charter till Stena Bulk under en femårsperiod. Bashyran är på 15 500 dollar per dag. Därtill kommer även möjligheten till vinstdelning på frakter överstigande bashyran beräknad på snittintjäningen per fartyg och halvår. Stena Bulk sysselsätter fartygen på en blandning av korta och medellånga kontrakt i både Asien och Atlanten", avslutar Concordia.