Cloetta säljer Nutisal - kommer att ta nedskrivning i andra kvartalet
Godistillverkaren Cloetta har tecknat avtal om att avyttra varumärket Nutisal till The Monchy Food Company. Som ett led i detta kommer Cloetta att ta en icke kassapåverkande nedskrivning på 7-8 miljoner euro, motsvarande cirka 80-91 miljoner kronor, för det andra kvartalet, enligt ett pressmeddelande.
Cloetta skriver att avyttringen är i linje med tidigare kommunicerad plan om "att fortsätta att effektivisera och optimera varumärkes- och produktportföljen för att frigöra kapacitet och minska komplexiteten i syfte att stödja det långsiktiga målet om en justerad ebit-marginal på minst 14 procent".
Värdet på transaktionen är cirka 50-70 miljoner miljoner kronor, och transaktionen slutförs i början av juni. Affären är inte villkorad av några regulatoriska godkännanden.
Enligt Cloetta kommer transaktionen att medföra en total positiv kassaflödeseffekt på 6-7 miljoner euro, inklusive rörelsekapital. Merparten av detta kommer att redovisas i andra kvartalet 2024.
Cloetta förvärvade Nutisal, som tillverkar torrostade nötter, 2013. Nutisal står för cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, och för 2 procent av den totala omsättningen inom koncernen.