Checkin.com ökar omsättning och ebitda-resultat
Teknikbolaget Checkin.com ökade omsättningen och ebitda-resultatet i det första kvartalet.
Omsättningen steg 13,3 procent till 21,3 miljoner kronor (18,8). Den organiska försäljningstillväxten var 13 procent (16).
"Vi inledde det nya året med en omsättning som visserligen växt organiskt sedan förra året men som ändå är klart lägre än föregående kvartal, främst drivet av lägre volymer i vårt viktiga resesegment. Redan i förra kvartalsrapporten förväntade vi oss visserligen ett lägre
användande under stora delar av kvartal ett, men det är bara att konstatera att volymerna har varit låga under alla de tre första månaderna av året", uppger vd Kristoffer Cassel.
Han fortsätter.
"Samtidigt som året volymmässigt börjat svagt har den underliggande verksamheten fortsatt ta viktiga kliv och jag vidhåller att vi på många sätt är på en ny nivå som bolag. De nya kommersiella samarbeten vi har i pipen är på en annan skala än tidigare och flera av våra viktigaste samarbeten har stärkts betydligt".
Han uppger att det är en strategi som är långsiktigt rätt, men att det medför en slagighet mellan enskilda kvartal innan Checkin.com nått en kritisk massa av kunder av liknande storlek.
Bruttoresultatet blev 16,4 miljoner kronor (15,5), med en bruttomarginal på 77,0 procent (82,4).
Ebitda-resultatet blev 4,8 miljoner kronor (2,8), med en ebitda-marginal på 22,5 procent (14,9).
Rörelseresultatet blev -2,6 miljoner kronor (-2,1).
Resultatet efter skatt blev -2,7 miljoner kronor (-2,3).
Resultat per aktie uppgick till -0,09 kronor (-0,08).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 4,3 miljoner kronor (2,6).
Likvida medel uppgick till 36,7 miljoner kronor (41,7).
Checkin.coms finansiella mål ligger fast.
"Sammanfattningsvis har organisationen under Q1 tagit flera strategiskt viktiga kliv och fortsatt utveckla Checkin.com som en partner till de allra största enterprise-kunderna. Resterande året får visa om vår tes stämmer och att slagigheten uppvägs av uppsidan när väl genombrotten kommer. Detta är såklart upp till bevis men vi kommer fortsätta ta de beslut vi tror är rätt för vår
långsiktiga tillväxt", avslutar Cassel sitt vd-ord.
Checkin.com, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 21,3 | 18,8 | 13,3% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 13 | 16 | -18,8% |
Bruttoresultat | 16,4 | 15,5 | 5,8% |
Bruttomarginal | 77,0% | 82,4% | |
Ebitda | 4,8 | 2,8 | 71,4% |
Ebitda-marginal | 22,5% | 14,9% | |
Rörelseresultat | -2,6 | -2,1 | |
Nettoresultat | -2,7 | -2,3 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,09 | -0,08 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 4,3 | 2,6 | 65,4% |
Likvida medel | 36,7 | 41,7 | -12,0% |