Checkin.com minskar omsättning och resultat

Teknikbolaget Checkin.com redovisar minskad omsättning och resultat under det fjärde kvartalet.
Omsättningen sjönk 36,8 procent till 17,2 miljoner kronor (27,2). Den organiska försäljningstillväxten var -37 procent (38).
Net Revenue Retention LTM uppgick till 58 procent (141).
Bruttoresultatet blev 11,6 miljoner kronor (22), med en bruttomarginal på 67,4 procent (80,9).
Ebitda-resultatet blev 1,9 miljoner kronor (9,2), med en ebitda-marginal på 11,0 procent (33,8).
Rörelseresultatet blev -6,2 miljoner kronor (2,3).
Resultatet efter skatt blev -7,3 miljoner kronor (2,1).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 5,2 miljoner kronor (16,6).
"Trots hårt och målmedvetet arbete under 2024 stänger vi nu det fjärde kvartalet och konstaterar att vi är långt ifrån nöjda med resultatet. Omsättningen jämfört med helåret 2023 föll runt 20 procent. Samtidigt känns det som att det hårda arbetet börjat bära frukt då vi på senare tid brutit den nedåtgående trenden. Dels har vi tecknat avtal med vårt andra stora flygbolag, något som varit en eftertraktad milstolpe för oss som bolag under lång tid. Lika viktigt är dock att vi också ser en viss förbättring på intäktssidan under slutet av Q4", uppger vd Christian Karlsson i rapporten.
"Vi befinner oss i en omställningsperiod sett till hur vi organiserar och genomför vårt sälj- och marknadsarbete. Huvudfokuset här har varit att utveckla och förfina våra digitala verktyg och arbetssätt inom nykundsanskaffning. Ambitionen med denna omorganisation är att säkerställa att fler globala bolag får upp ögonen för oss och fördelarna med vår mjukvara, här har vi redan sett positiva tecken som konstaterats ovan. Vår mjukvara är i absolut världsklass och vi ser stora möjligheter att ta ytterligare marknadsandelar inom alla våra kundkategorier", fortsätter han.
Checkin.coms långsiktiga mål, att omsättningstillväxten per aktie sammanslaget med ebitda-marginal ska maximeras med ambitionen att måttet ska överstiga 80 procent på årsbasis, ligger fast.
"Ambitionen är högt ställd och för helåret 2025 kommer det bli en utmaning att uppnå om vi inte lyckas accelerera tillväxten kraftigt de kommande kvartalen", uppger Karlsson.
Checkin.com, Mkr | Q4-2024 | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 17,2 | 27,2 | -36,8% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -37 | 38 | |
Bruttoresultat | 11,6 | 22 | -47,3% |
Bruttomarginal | 67,4% | 80,9% | |
Ebitda | 1,9 | 9,2 | -79,3% |
Ebitda-marginal | 11,0% | 33,8% | |
Rörelseresultat | -6,2 | 2,3 | |
Rörelsemarginal | 8,5% | ||
Nettoresultat | -7,3 | 2,1 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 5,2 | 16,6 | -68,7% |