Cdon sätter upp nytt mål för marknadsandel efter förvärvet av Fyndiq
E-handelsbolaget Cdon sätter upp ett nytt mål för marknadsandel efter förvärvet av Fyndiq som nyligen slutfördes. De framgår av ett pressmeddelande.
Det nya långsiktiga målet är att nå en marknadsandel på den nordiska e-handelsmarknaden på ett tvåsiffrigt procenttal, det vill säga minst 10 procent. Det nya målet ersätter Cdons gamla mål på medellång sikt att nå en marknadsandel på minst 2,5 procent före utgången av 2025.
Cdon bedöms i nuläge ha en marknadsandel på 1,0 till 1,5 procent av den nordiska e-handelsmarknaden.
Samgåendet och integrationen mellan Cdon och Fyndiq väntas resultera i direkta kostnadsbesparingar på 40 miljoner kronor, med full effekt vid utgången av 2024.
Cdons tidigare finansiella mål att uppnå ett breakeven ebitda-resultat för helåret 2023 kvarstår oförändrat. Under första kvartalet nåddes ett positivt ebitda-resultat.