Catena Media vinstvarnar och drar ner på personal
Affiliatebolaget Catena Media släpper preliminära siffror för det tredje kvartalet som visar på ett fortsatt minskat resultat. Samtidigt aviseras planer på att säga upp personal.
Intäkterna väntas uppgå till 10,5-11,0 miljoner euro, vilket är klart lägre än fjolårets utfall på 15,9 miljoner euro.
Justerat ebitda väntas bli på mellan 1,0-1,5 miljoner euro, att jämföra med 3,2 miljoner euro samma period förra året. Detta ger en rörelsemarginal på 10-14 procent (20).
Resultatet i det tredje kvartalet inkluderar en icke kassaflödespåverkande nedskrivning på 40 miljoner euro och gäller för vissa specifika sportbettingtillgångar utanför kärnverksamheten.
"Nedskrivningen tar också hänsyn till förändringar i uppskattningar av bokfört värde som har uppstått på grund av koncernens underprestation inom sportsbetting under de senaste kvartalen", skriver Catena Media.
I samband med detta aviserar bolaget att 29 tjänster kommer att försvinna, vilket innebär var åttonde anställd. Nedskärningarna kommer att drabba personer som jobbar med innehåll och marknadsföring.
"Som en del av vår strävan att förankra vår nya produktledda organisation optimerar vi de operativa teamen för att uppnå en plattare struktur som är mer i linje med våra produktmål", säger vd Manuel Stan.
Nedskärningarna väntas leda till årliga besparingar på 2,2 miljoner euro med start 1 november. Kostnaderna för uppsägningarna uppgår till 0,4 miljoner euro.
Catena Media redovisar sin rapport för tredje kvartalet den 7 november.