Catena Media definitiv rapport: har fokus på att återgå till lönsam tillväxt
Affiliatebolaget Catena Media, som tidigare har vinstvarnat, minskade omsättningen och nettoresultatet under det tredje kvartalet.
Omsättningen sjönk 32,7 procent till 10,7 miljoner euro (15,9). Bolaget hade flaggat för intäkter på mellan 10,5 och 11 miljoner euro.
"Ur ett omsättningsperspektiv var tredje kvartalet ett utmanande kvartal där intäkterna minskade med 33 procent, drivet av en fortsatt svag utveckling inom sportsbetting online. De lägre intäkterna berodde också på att vi avslutade vissa mediepartnerskap och gjorde förändringar i andra partneravtal", uppger vd Manuel Stan.
Ebitda-resultatet blev -1,4 miljoner euro (2,9).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 1,3 miljoner euro (3,2), med en justerad ebitda-marginal på 12,1 procent (20,1). Kostnadsåtgärder hade här en effekt. I vinstvarningen uppgavs att justerat ebitda väntades bli mellan 1,0 och 1,5 miljoner euro.
Nya insättande kunder, så kallade NDCs, uppgick till 27 342 (40 104), en minskning med 32 procent.
Samtliga tre nyckeltal ovan rör kvarvarande verksamhet.
Rörelseresultatet blev -42,7 miljoner euro (-0,3). Resultatet tyngs av nedskrivningar.
Resultatet efter skatt blev -41,7 miljoner euro (-1,6).
Resultat per aktie uppgick till -0,55 euro (-0,02).
Catena Media har gjort en rad förändringar på ledningsnivå.
"Med rätt team och strategiska prioriteringar på plats och ett tydligt fokus på våra kärnprodukter har vi nu en stark bas för att ta oss an vår nästa utmaning: att leverera lönsam tillväxt", uppger Stan.
"Inom sportsbetting var det en besvikelse att vi inte såg den vanliga uppgången från starten av NFL-säsongen i september. Detta återspeglade vår underprestation samt tidigare felinvesteringar i sportportföljen. Vi arbetar hårt för att ta itu med dessa problem, men vi inser att det kommer att ta lite tid att komma tillbaka på rätt spår", fortsätter han.
Catena Media-chefen har fokus på att åter nå lönsam tillväxt.
"Sammanfattningsvis är jag nöjd med våra framsteg när det gäller att förbättra marginalerna och optimera verksamheten, även om tredje kvartalet inte gav den intäktstillväxt som vi strävar efter. De åtgärder vi har vidtagit för att minska kostnaderna, återställa avtal och fokusera på kärnprodukter ger oss en solid plattform att bygga vidare på. När vi nu går in i Q4 är vi fortsatt fokuserade på att genomföra vår strategi och återgå till lönsam tillväxt", avslutar han sitt vd-ord.
Catena Media, MEUR | Q3-2024 | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 10,7 | 15,9 | -32,7% |
Ebitda | -1,4 | 2,9 | |
Ebitda-marginal | 18,2% | ||
Justerat ebitda | 1,3 | 3,2 | -59,4% |
Justerad ebitda-marginal | 12,1% | 20,1% | |
Rörelseresultat | -42,7 | -0,3 | |
Nettoresultat | -41,7 | -1,6 | |
Resultat per aktie, EUR | -0,55 | -0,02 |