Carrefour ökade försäljningen i Q3 - höjer kassaflödesmålet
Franska detaljhandelsjätten Carrefour ökade sin försäljning med 19 procent i det tredje kvartalet. Den jämförbara försäljningen ökade med 11,3 procent, upp från 7,3 procent i andra kvartalet, enligt ett pressmeddelande.
Försäljningen var 23,5 miljarder euro. Målsättningen är fortsatt nå besparingar om 1 miljard euro i år.
Carrefour uppgav att man nu förväntar sig att det fria kassaflödet kommer att ligga "klart över" 1 miljard euro för året, jämfört med en tidigare prognos på "minst" 1 miljard euro.
"I en miljö som präglas av många osäkerhetsfaktorer och en inflation som håller på att slå igenom i Europa visar Carrefour sin anpassningsförmåga och sin modells robusthet. Koncernen fortsätter sin kraftiga ökning av marknadsandelar i alla sina viktigaste geografiska områden, däribland i Frankrike", uppger vd och ordförande Alexandre Bompard.
Han fortsätter.
"Vi visar att vi är flexibla när konsumenterna i allt högre grad anpassar sitt köpbeteende till den nya inflationsmiljön."
Carrefour är en av Europas verkligt stora aktörer inom dagligvaruhandel.