Candles Scandinavia renodlar verksamheten - vidtar besparingsåtgärder
Ljustillverkaren Candles Scandinavia kommer genomföra organisationsförändring och renodling av verksamheten, framgår av ett pressmeddelande.
Organisationsförändringen bedöms leda till 20 miljoner kronor i minskade kostnader på årsbasis medan renodlingen mot 100 procent naturliga doftljust görs genom att avsluta distributionssamarbetet med Newell brands (Yankee Candle, WoodWick och Millefiori Milano).
Candle Scandinavia har idag lagt varsel om uppsägning av ett antal tjänster. Vidare meddelar bolaget att investeringar i bland annat IT-automation och robotisering kommer att öka. Bolaget kommer också att stärka säljkåren och produktutvecklingen.
Bolaget bedömer att det finansiella målet om en årlig omsättningsökning på minst 30 procent kommer att uppfyllas. Detta trots en på kort sikt minskad omsättning till följd av det avslutade distributionsavtalet avseende de externa varumärkena Yankee Candle, Woodwick och Millefiori Milano.
”Som entreprenör måste man ha örat mot rälsen och läsa av marknaden för att snabbt anpassa sig till den rådande situationen. I ett tillväxtbolag som Candles Scandinavia är förmågan att se möjligheter tidigt superviktigt. Vi ser en omvärld i snabb förändring där fokus på pris ökar och där våra kunder påverkas kraftigt av minskade marginaler till följd av inflation och ökade energikostnader. Vi riskerar både vår lönsamhet och konkurrenskraft om vi inte agerar men vi ser samtidigt stora möjligheter i att ta marknadsandelar och växa med lönsamhet genom att investera i en effektivare drift av bolaget", säger vd Viktor Garmiani i en kommentar.