Brilliant Future ökar intäkterna och minskar förlusten i tredje kvartalet
Digitala undersökningsbolaget Brilliant Future redovisar ökande intäkter och minskad förlust i tredje kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Nettoomsättningen steg 27,3 procent till 22,4 miljoner kronor (17,6).
Fakturerad försäljning ökade med 16,9 procent till 19,7 miljoner kronor (16,9).
Ebitda-resultat blev 0,0 miljoner kronor (-1,5).
Rörelseresultatet blev -1,7 miljoner kronor (-2,2).
Resultatet före och efter skatt var -1,7 miljoner kronor (-2,2). Resultat per aktie hamnade på -0,23 kronor (-0,29).
Årligen återkommande abonnemangsintäkter, ARR, uppgick till 40,1 miljoner kronor, en ökning med 6,4 procent jämfört med utgången av det andra kvartalet då ARR var 37,7 miljoner kronor. Jämförbara siffror för det tredje kvartalet föregående år saknas.
- Tredje kvartalet är det första hela kvartalet för Brilliant Future som börsnoterat och självständigt bolag. Efter ett intensivt separationsprojekt från Wise Group och en arbetsam noteringsprocess kan vi nu fokusera på våra huvudprocesser; att utveckla produkter och tjänster, sälja och leverera. Samtidigt har vi tagit oss tillbaka till mer normala arbetsförhållande i och med att restriktionerna för hemarbete hävts. Dessa två komponenter bidrar nu positivt till att släppa loss potentialen hos våra medarbetare och ger oss ännu bättre möjligheter att realisera vår affärsplan och skapa värde för kunder och aktieägare. En försäljningsökning på 17 procent under kvartalet visar att vi är på god väg att lyckas med detta, kommenterar vd Andreas Ferm i delårsrapporten.
- Förutom att erbjuda den nya plattformen till nya kunder migrerar vi befintliga i en takt som kommer att öka under början av nästa år. Målet är att vi skall vara helt klara med detta vid utgången av 2022, vilket kommer ha stor betydelse för tillväxten av våra årligen återkommande abonnemangsintäkter, ARR. Då vi redan idag har drygt 100 kunder i den nya plattformen, och ser bra och ökande användarnöjdhet, tror jag att vi har goda möjligheter att lyckas med detta.
- Bolaget fortsätter alltså att utvecklas i enlighet med den plan som lades fast i samband med börsintroduktionen. Vi kommer framöver öka takten på marknadsförings- och försäljningssidan för att ta tillvara den potential vi ser på marknaden. Parallellt har vi ett stort fokus på att bygga en effektiv Customer Success-tjänst i syfte att öka befintliga kunders utnyttjande av våra abonnemang. Vi kan bland annat erbjuda paketerade konsulttjänster med hög användningsgrad och kundlojalitet som resultat. Det tredje kvartalet har lagt en bra grund för avslutningen av året. Trots tuffa jämförelsetal är det min målsättning att Brilliant Future ska visa fortsatt god tillväxt och skapa bra förutsättningar för ytterligare fart framåt under 2022, avslutar Andreas Ferm.
Brilliant Future, Mkr | Q3-2021 | Q3-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 22,4 | 17,6 | 27,3% |
EBITDA | 0,0 | -1,5 | |
Rörelseresultat | -1,7 | -2,2 | |
Resultat före skatt | -1,7 | -2,2 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,23 | -0,29 |
http://media.finwire.com/media/FWS0069E5F-table-1