Bokusgruppen ska investera i tillväxt och ytterligare stärka positionen, finns plats för fler inom streaming - vd
Sveriges största bokhandlarkedja Bokusgruppen är under avknoppning från konglomeratet Volati och kommer inom kort att noteras som eget bolag på First North. Fokus ligger på att skapa tillväxt och kapitalisera på att man är nummer ett och den enda rikstäckande kedjan inom böcker. E-handelns framväxt är samtidigt inget som oroar. Den har redan ritat om branschen för alltid och bolaget hade i det första kvartalet över hälften av sin omsättning från e-handeln. Det säger företagets vd Maria Edsman i en intervju med Finwire.
“Rent organisatoriskt är inte börsnoteringen en så stor sak för oss. Vi har skickat egna rapporter under en längre tid och i princip kommunicerat som ett eget bolag, fast inom Volati. Det har naturligtvis tagit tid att förbereda oss, men nu kommer vi att stå helt på egna ben och vi ser många tillväxtmöjligheter framöver. Noteringen stärker vårt tillväxtinriktade arbete och vårt fokus på att växa inom det digitala”, säger hon.
Bokusgruppen är den i särklass största bokhandlaren i Sverige och idag har kedjan under varumärket Akademibokhandeln cirka 100 butiker. Koncernen har arbetat med en konsolidering av den svenska marknaden genom en rad sammanslagningar. Viktiga pusselbitar var Bokia 2013 och Bokus 2014.
“Vi har idag tre ben som vi står på, fysisk bokhandel, e-handel och streamingtjänsten Bokus Play. Vi ser goda möjligheter inom alla dessa områden, men fokus för oss ligger i att växa inom det digitala”, säger hon.
Företaget har starka marknadspositioner inom två av tre områden. I handeln är Akademibokhandeln i särklass störst med en marknadsandel om 70 procent. I e-handeln är Bokus på plats två, efter Adlibris. Inom streaming är man väsentligt mindre än aktörer som Storytel och Bookbeat.
E-handeln växer, men enligt Edsman är det knappast någon nyhet för branschen.
“E-handeln händer inte nu för vår bransch. Den gick om den fysiska handeln redan 2012 och märktes av redan på 90-talet. Vi har gjort mängder med anpassningar under åren som gått. Idag arbetar vi väldigt aktivt med vårt butiksbestånd och trimmar samt satsar där det är rätt. Varje butik skall vara lönsam. Vi skruvar och vänder på allt hela tiden. För oss är butikerna oerhört viktiga”, säger Maria Edsman. Hon betonar också vikten av att arbeta långsiktigt med hyresvärdarna.
Andra vågen av pandemin har naturligtvis påverkat företaget och mer än hälften av försäljningen i det första kvartalet kom från e-handel. Trots detta ser Edsman butikerna som en viktig faktor i framtiden.
“Vi har 2,5 miljoner medlemmar som vi har en löpande dialog med. Det är helt unikt. Det finns mycket affärsutvecklingsmöjligheter inom branschen, med nischade butiker eller satsningar inom närliggande områden som exempelvis barn och spel”, säger hon.
E-handeln svarar idag för över hälften av omsättningen och är fortsatt en prioriterad tillväxtmarknad för Bokusgruppen.
“Vi ser mycket goda möjligheter att växa inom e-handel. Vi har en historik tillbaka till 90-talet. Framöver siktar vi på utökade leveransalternativ, förbättrad ledtid och fortsatt konkurrensmässiga priser”, säger hon och fortsätter.
“Vi har inte som ambition att priskonkurrera ytterligare. Den frågan bedömer vi att vi redan kan bocka av. Framöver handlar e-handelns utveckling snarare om kundresan och att det är en smidig upplevelse. Detta är ett kontinuerligt utvecklingsområde.”
En annan faktor inom branschen för böcker är framväxten av streamingtjänster för ljudböcker. Aktörer som Storytel är idag miljardbolag. Och förlagsjättar som Bonnier har en helt egen satsning, Bookbeat. Dessa aktörer satsar nu på att nå ut utanför Sveriges gränser. Bokus har även sin egen satsning Bokus Play, en tjänst som idag är väsentligt mindre i antalet abonnenter. Men det vill Edsman ändra på.
“Det finns helt klart plats för fler aktörer och vi ser en mening i att investera mer inom detta området. Vi har 2,5 miljoner medlemmar, vilket är en enorm potential och vi har dessutom löpande kontakt med dem. Samtidigt tror vi kanske inte på mer av samma. Vår strategi skiljer sig åt. Vi vill dra nytta av vår styrka inom e-handel och handel, vilket inte våra konkurrenter alls satsar på. Vi kan också rekrytera kunder mer kostnadseffektivt genom vår egen bas”, säger Edsman.
Bokus-chefen vill investera mer i funktionalitet framför ytterligare innehåll.
“Vi har redan ett gigantiskt innehåll. Det är inte mer böcker som kommer att sälja mer abonnemang. Vi tror mer på exempelvis funktionalitet och utbyte med e-handeln samt handeln.”
Bokusgruppen har en historik av förvärv. Dessa möjligheter minskar inte i och med noteringen. Enligt Edsman ser bolaget möjligheter inom samtliga sina områden. Strategin skiljer sig också från exempelvis Storytel som investerat stort i att äga innehåll. Det ser inte Bokus-chefen som någon väg framåt.
“Vi har ett starkt erbjudande till förlagen som ger exponering av deras böcker i hundratalet butiker, två e-handelskanaler, abonnemang samt möjligheter för deras författare att träffa sina läsare i butiksevenemang över hela landet. Vi behöver inte förvärva förlag för att få tillgång till böcker”, avslutar hon.