Blick Global ökar omsättning men minskar resultatet - strategisk översyn pågår under Q3
Adtech-bolaget Blick Global redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Företagets förlust ökade och resultatet tyngs av nedskrivning. Bolaget arbetar med en strategisk översyn.
"Idag består vår verksamhet av dotterbolagen, Brand Legends och Blick WI (tidigare Wiget Group). Vi är specialiserade inom området, organisk sök-optimering samt digital marknadsföring. Fokus för koncernen är att utveckla våra affärer samt löpande se över fler potentiella förvärv och strategiska partners", skriver vd Erik Ahlberg i rapporten.
Omsättningen steg 7,1 procent till 6 miljoner kronor (5,6).
Ebitda-resultatet blev -2,1 miljoner kronor (0,66).
Rörelseresultatet blev -3,3 miljoner kronor (-0,38). Resultatet efter skatt blev -3,4 miljoner kronor (-0,6). Resultat per aktie hamnade på -0,36 kronor (-0,19).
"För Brand Legends realiserades dessvärre ytterligare osäkra kundfordringar genom kunder som hamnat i likviditetsproblem och även vissa som inte erhållit licenser för marknader som nyligen reglerats eller ligger i processen att regleras. Det innebär dessvärre att vi har sett det nödvändigt att skriva ner ytterligare 1,5 miljoner kronor under rapportperioden", uppger Ahlberg.
Den strategiska översynen väntas pågå under det tredje kvartalet.
Blick Global, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 6 | 5,6 | 7,1% |
EBITDA | -2,1 | 0,66 | |
EBITDA-marginal | 11,8% | ||
Rörelseresultat | -3,3 | -0,38 | |
Nettoresultat | -3,4 | -0,6 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,36 | -0,19 |
http://media.finwire.com/media/FWS008E7E9-table-1