Björn Borg ökar omsättning och vinst (uppdatering)
(uppdatering avser kommentarer)
Varumärkesbolaget Björn Borg ökade omsättningen och vinsten i det tredje kvartalet.
Omsättningen steg 8,8 procent till 285,1 miljoner kronor (262,1). Nettoomsättningen för egen e-handel ökade med 31,5 procent till 49,4 miljoner kronor (37,6), omsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 119,7 miljoner (95,7), en ökning om 25,1 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,1 procent (52,6). Valutaneutralt uppgick bruttovinstmarginalen till 51,2 procent, en minskning om 1,4 procentenheter.
Rörelseresultatet blev 42 miljoner kronor (40,9), med en rörelsemarginal på 14,7 procent (15,6).
Resultatet efter skatt blev 35 miljoner kronor (32). Resultat per aktie uppgick till 1,39 kronor (1,27).
”Vår valda tillväxtmarknad Tyskland fortsätter att utvecklas mycket positivt. Under kvartalet har vi
ökat vår närvaro med en tillväxt på 44 procent”, kommenterar vd Henrik Bunge.
Tillväxten under kvartalet drevs främst av bolagets två strategiska fokuskategorier: skor, som ökade med 29 procent, och sportkläder, som växte med 25 procent. Dessa kategorier representerar de områden där Björn Borg ser de mest betydande tillväxtmöjligheterna.
Björn Borgs största kategori, underkläder, uppvisade en stabil utveckling med en marginell minskning på 1 procent. Kategorin väskor, som tidigare under året visat en stark tillväxt, upplevde en tillfällig nedgång på 14 procent under kvartalet.
Tyskland stack ut och växte med 44 procent.
Björn Borg, Mkr | Q3-2024 | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 285,1 | 262,1 | 8,8% |
Rörelseresultat | 42 | 40,9 | 2,7% |
Rörelsemarginal | 14,7% | 15,6% | |
Nettoresultat | 35 | 32 | 9,4% |
Resultat per aktie, kronor | 1,39 | 1,27 | 9,4% |