Björn Borg ökar omsättning och vinst
Varumärkesbolaget Björn Borg ökade såväl omsättningen som vinsten i det andra kvartalet.
Omsättningen steg 28,7 procent till 213,2 miljoner kronor (165,6).
Nettoomsättningen för egen e-handel ökade med 8,9 procent till 40,8 miljoner kronor (37,5), omsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 87,9 miljoner (76,8). en ökning om 14,5 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,8 procent (55,6).
Rörelseresultatet blev 9,5 miljoner kronor (8,1), med en rörelsemarginal på 4,5 procent (4,9).
Resultatet efter skatt blev 6,5 miljoner kronor (4,2). Resultat per aktie uppgick till 0,26 kronor (0,17), vilket innebär en ökning med 52,9 procent mot föregående år.
”Som kvartalets absoluta seger kan vi konstatera att produktgruppen skor växer med hela 199 procent,” kommenterar vd Henrik Bunge utfallet.
Björn Borg, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 213,2 | 165,6 | 28,7% |
Rörelseresultat | 9,5 | 8,1 | 17,3% |
Rörelsemarginal | 4,5% | 4,9% | |
Nettoresultat | 6,5 | 4,2 | 54,8% |
Resultat per aktie, kronor | 0,26 | 0,17 | 52,9% |