Biogaia satsar 75-85 miljoner kronor för expansion i Nordamerika och Oceanien
Bioteknikbolaget Biogaia rapporterade siffror under tisdagsmorgonen som var klart starkare än samma period i fjol. I en efterföljande rapportpresentation var analytikerna särskilt intresserade av hur kostnadsökningarna och investeringarna kommer att påverka tillväxt och lönsamhet.
Biogaia meddelar att man ökar sina driftskostnader med 75-85 miljoner miljoner för att expandera sin försäljningsstyrka och marknadsföring i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland. På frågan om hur dessa kostnader kommer fördelas svarar ledningen att kostnaderna delas mellan interna investeringar i infrastruktur och externa kostnader för försäljning och marknadsföring.
Företaget kommer att övervaka dessa investeringar kvartalsvis och årligen. Trots att ingen specifik vägledning för försäljningstillväxt ges, betonar Biogaia att de strategiska investeringarna syftar till att öka varumärkets penetrering och medvetenhet.
Biogaia strävar efter att behålla sitt långsiktiga mål för rörelsemarginal på 44 procent, även om den exakta tidsramen för detta är beroende av investeringarnas framgång. Fokus ligger på varumärkesbyggande, FoU och marknadspenetration.