Bekräftat: Unilever säljer Elida Beauty till Yellow Wood
Det är nu bekräftat att konsumentvarujätten Unilever säljer divisionen Elida Beauty till Yellow Wood Partners, enligt ett pressmeddelande.
Elida försvinner eftersom dess varumärken inom skönhet och personvård inte är några kärninnehav för Unilever. I Elida ingår märken som Q-Tips, Impulse, Tigi och Caress. Verksamheten omsatte förra året cirka 800 miljoner euro.
"Detta är ytterligare ett steg mot optimeringen av vår Personal Care-portfölj. Vår prioritet är att öka tillväxten för våra Power Brands genom att investera i viktiga strategiska fokusområden som att driva en oslagbar varumärkesöverlägsenhet och skala upp fleråriga innovationer”, säger Fabian Garcia, chef för Unilever Personal Care.
Transaktionen förväntas stänga någon gång i mitten av nästa år. De finansiella detaljerna är hemliga.
Nyhetsbyrån Reuters var först ut med att rapportera om den nära förestående affären.
https://www.unilever.com/news/press-and-media/press-releases/2023/unilever-to-sell-elida-beauty-business-to-yellow-wood-partners/