Beiersdorfs organiska tillväxt ökar - höjer prognos för konsumentsegmentet
Tyska Beiersdorf, som äger flera varumärken däribland Nivea, redovisar ökande omsättning under första halvåret jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.
Omsättningen steg 10,3 procent till 4 936 miljoner euro (4 476). Den organiska försäljningstillväxten var 12,3 procent (10,5).
Konsumentsegmentet hade en rekordhög organisk tillväxt om 14,9 procent. Tesa-divisionens organiska tillväxt landade på 1,2 procent.
Rörelseresultatet blev 862 miljoner euro (697), med en rörelsemarginal på 17,5 procent (15,6).
Resultatet efter skatt blev 589 miljoner euro (505), en ökning med 16,6 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 2,56 euro (2,18), vilket innebär en ökning med 17,4 procent mot föregående år.
Inom konsumentdivisionen väntas den organiska försäljningstillväxten stiga till 10-12 procent (low single-digit) från (high single-digit) för helåret 2023. Rörelsemarginalen väntas stiga 0,5 procent över föregående år. Inom Tesa upprepas prognosen för en organisk tillväxt om 4-6 procent (mid-single-digit). Rörelsemarginalen väntas landa något lägre än i fjol.
Vid 9.45 på torsdagen hade aktien stigit nästan 3 procent.
Beiersdorf, MEUR | H1-2023 | H1-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 4 936 | 4 476 | 10,3% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 12,3 | 10,5 | 17,1% |
Rörelseresultat | 862 | 697 | 23,7% |
Rörelsemarginal | 17,5% | 15,6% | |
Nettoresultat | 589 | 505 | 16,6% |
Resultat per aktie, EUR | 2,56 | 2,18 | 17,4% |
http://media.finwire.com/media/FWM008D2A2-table-1