Awardits tyska dotterbolag Prämie Direkt och Connex förlorar upphandling hos befintlig kund
Lojalitetsprogramsbolaget Awardits tyska dotterbolag Prämie Direkt och Connex Marketing har förlorat en upphandling av en befintlig kund. Detta kommer att innebära en väsentlig påverkan på Awardits omsättning och lönsamhet. Det framgår av ett pressmeddelande.
Den aktuella kunden var, sett till omsättning under 2023, Prämie Direkts största och Awardit-koncernens femte största kund. Prämie Direkt levererar en fullskalig poängshopslösning och Connex levererar digitala presentkort till kunden. När avtalet med kunden upphör, i slutet av mars 2025, förväntas det medföra en minskad årlig bruttovinst om cirka 5 miljoner kronor jämfört med 2023, oaktat eventuella kostnadsbesparingsmöjligheter i den lokala verksamheten.
- Vi agerar på en fragmenterad och konkurrensutsatt marknad och det är naturligtvis alltid tråkigt att förlora en kund. Att förlora en topp-tio kund är vi inte vana vid och eftersom bruttovinstminskningen är väsentlig bedömer vi att detta skall kommuniceras. Vi påbörjar nu en översyn av den tyska verksamheten i syfte att mitigera effekten av kundtappet, säger Erik Grohman, vd för Awardit.