Awardit ökar omsättning och rörelseresultat
Lojalitetsprogramsbolaget Awardit redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.
Omsättningen steg 23,1 procent till 305,1 miljoner kronor (247,9). Den organiska försäljningstillväxten var -0,3 procent (3,5).
"Inom affärsområdet Loyalty i Norden hade vi en negativ tillväxt inom både B2B och B2C-segmenten. Inom affärsområdet Giftcards i Norden såg vi en fortsatt positiv utveckling av nya kunder på vår SaaS-plattform och en försäljningstillväxt genom retail jämfört med föregående års andra kvartal. I DACH var jämförbar nettoomsättning lägre än föregående år inom både Giftcards och Loyalty", skriver bolaget i rapporten.
Ebita-resultatet blev 14,4 miljoner kronor (14,0), med en ebita-marginal på 4,7 procent (5,6).
Rörelseresultatet blev 4,8 miljoner kronor (2,1), med en rörelsemarginal på 1,6 procent (0,8).
Resultatet före skatt var 1,7 miljoner kronor (-6,2).
Resultatet efter skatt blev -1,1 miljoner kronor (-7,8).
Resultat per aktie uppgick till -0,13 kronor (-0,90).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -4 miljoner kronor (19,8).
Awardit, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 305,1 | 247,9 | 23,1% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -0,3 | 3,5 | |
Ebita | 14,4 | 14,0 | 2,9% |
Ebita-marginal | 4,7% | 5,6% | |
Rörelseresultat | 4,8 | 2,1 | 128,6% |
Rörelsemarginal | 1,6% | 0,8% | |
Resultat före skatt | 1,7 | -6,2 | |
Nettoresultat | -1,1 | -7,8 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,13 | -0,90 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -4 | 19,8 |