Aventura investerar i e-handelsbolaget Shekou
E-handelsacceleratorn Aventura har investerat 0,6 miljoner kronor i Shekou, enligt ett pressmeddelande. Ägarandelen blir 20 procent.
Shekou är ett snabbväxande D2C-varumärke med bas i Hongkong och Nya Zeeland. Bolagets vision är att erbjuda ett hållbart alternativ inom ultra-fast fashion.
Aventura har även åtagit sig att, på en best-effort-basis, arrangera 3,9 miljoner kronor i rörelsekapital från en tredjepart innan den 30 juni. Skulle denna milstolpe inte uppnås, kommer ägarandelen att spädas ut till maximalt 12 procent.
Shekou grundades i mitten av 2019 och försäljningen tog fart i samband med att covid-restriktioner trädde i kraft i början av 2020. Hittills har bolaget genererat cirka 8 miljoner miljoner dollar, cirka 79 miljoner kronor, i försäljning från 128 000 kunder, primärt från anglosaxiska länder såsom USA, Kanada, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Bolaget uppnådde break-even under räkenskapsåret 2021.