Atomize tar in 34 miljoner i pre-IPO inför First North-notering
Mjukvarubolaget Atomize tar in 34 miljoner kronor i en pre-IPO för att med sin AI-lösning öka intäkterna för hotell och reseindustrin. Det framgår av ett pressmeddelande.
Bolaget skriver att "enorma" värden går förlorade på grund av felprissättningar. Software as a Service-bolaget besitter lösningar på detta med sin AI som automatiserar optimal prissättning i realtid.
Hotellbranschen omsätter mer än 500 miljarder dollar, och priserna sätts huvudsakligen manuellt eller på magkänsla. Detta är en bransch Atomize tycker är bra att starta med. Nu planerar företaget för en introduktion på First North.
Idag består bolagets kundportfölj av enskilda hotell och hotell-grupperingar representerade i fler än 30 länder på 5 kontinenter. Över 30 000 rum prissätts med Atomize mjukvara och efterfrågan växer globalt.
“Vi har siktet inställt på att bli världsledande inom dynamisk prissättning för perishable goods and services. Perishable goods kan förklaras bäst som varor eller tjänster med begränsad kapacitet eller med ett bäst före datum, såsom biljetter, transporter och tidsbokningar", säger Alexander Edström, vd Atomize.
“Genom en börsintroduktion kan vi accelerera tillväxttakten och utrullningen av vår mjukvara för att möta den ökande efterfrågan för automatiserad dynamisk prissättning. En notering av Atomize möjliggör att vi på sikt kan etablera vår lösning i flertalet vertikaler och öppnar även dörren för oss att sätta en potentiell förvärvsstrategi.”
Noteringen är tänkt att ske under 2022. Vilken värdering bolaget får i pre-IPOn framgår inte.