Appspotr planerar fler rekryteringar framöver - ska ske i takt med ARR-tillväxten
Mjukvarubolaget Appspotr har slutat publicera enskilda affärer i pressmeddelanden för att de tidigare utgjorde ett trendbrott. Men nu när bolaget har nått en ny normalnivå så måste enskilda affärer vara av större ordervärde eller signifikanta för att de ska kommuniceras ut. Det uppger vd Patric Bottne på aktieägarnas frågor i senaste nyhetsbrevet.
”En ytterligare anledning till att färre enstaka affärer kommuniceras är att bolagets affärsmodell har utvecklats. Tidigare hade vi en större andel enstaka intäkter, men idag fokuserar vi på att ta in nya kunder som betalar månatliga repetitiva abonnemangsavgifter. Vi kommer fortfarande att ha en viss andel enstaka intäkter, men inte lika mycket som tidigare, utan fokus ligger nu på att bygga värde i en växande abonnemangsstock av repetitiva abonnemangsintäkter”, säger Patric Bottne.
Appspotr-chefen kommenterar också frågan om dra på sig högre personalkostnader i samband med att bolaget siktar på att bli upp till 30 personer i år.
Enligt Bottne är den personal som nu rekryterats kritisk för säljprocessen, och det väljer man att se på som en mycket god investering. Han avslöjar också att fler rekryteringar planeras framåt.
”Men vi tillämpar en försiktighetsprincip och kommer att utöka vår organisation ytterligare i takt med att vårt ARR växer. Så vi siktar inte mot att öka vår personalstyrka till ett visst antal personer om inte vårt ARR fortsätter att växa på ett hälsosamt sätt”, säger Patric Bottne.
ARR är en förkortning för årligt återkommande intäkter.