Alpcot Holdings redovisar nettoförlust i Q2 - ser stor efterfrågan och har större fokus på lönsamhet
Alpcot Holding redovisar en nettoförlust i det andra kvartalet.
Koncernens provisionsintäkter uppgick till 15,2 miljoner kronor och rörelseintäkterna till 6,7 miljoner.
Rörelseresultatet uppgick till -11,5 miljoner kronor. Exklusive avskrivningar uppgick resultatet till -8,5 miljoner. Nettoresultatet var -11,5 miljoner kronor och resultatet per aktie -0,09 kronor.
Vid kvartalets utgång hade Alpcot cirka 10,9 miljarder kronor i kapital i sin depåtjänst och totalt cirka 9 500 kunder. Alpcot hade dessutom cirka 11 200 kunder med ett försäkringsengagemang.
"Även om vi måste slå av på takten något och prioritera lönsamhet framför tillväxt så känner
vi oss helt trygga i vår affärsmodell", uppger vd Björn Bringes i en kommentar.
Framöver läggs större vikt vid lönsamhet, framför förvärv, menar Alpcot Holding-chefen.
"Vi är lyhörda för de signaler som aktiemarknaden sänder och tills vidare kommer vi lägga större vikt vid lönsamhet och lite mindre vikt vid förvärvsdriven tillväxt. Vi har redan börjat gräva framgångsrikt där vi står. Flera av våra lönsamma tilläggstjänster växer kraftigt, t ex växte volymen under portföljförvaltning under första halvåret med 95 procent till 619 miljoner."
Den tillväxten har fortsatt in till mitten av augusti. Bringes vittnar om ett fortsatt stort intresse för bolagets tjänster.
"För att förbättra lönsamheten prioriteras både utvecklingen och marknadsföringen av de lönsamma tilläggstjänsterna, och initiativen kommer ge avtryck i bolagets resultat redan under andra halvåret och 2023", uppger han.