All anledning att tro att distributören vill sälja in så mycket som möjligt - Rentunders vd
Båttvättsbolaget Rentunder är upp nästan 90 procent idag på nyheten att det amerikanska intressebolaget (DIBW USA) lanserat en egen hemsida och meddelat att man tecknat avtal med nio underdistributörer.
Detta betraktas som ett naturligt steg för att bearbeta USA-marknaden. Under de senaste två åren har det investerats miljonbelopp för att få på plats nödvändiga tillstånd och genomföra långtidstester, vilket har öppnat upp marknaden. Sett till antalet båtar är marknaden i USA cirka 15 gånger större än Sverige.
Det är en av Rentunders distributörer som står för innehållet på hemsidan.
"Jag har all anledning och tro att distributören vill sälja in så mycket som möjligt i sitt område. Hur framtida fördelning blir om man väljer att titta på fler distributörer, växa tillsammans med nuvarande, eller finna andra sätt för att penetrera marknaden på bästa sätt är är deras beslut", säger vd Mikael Alvén till Finwire.
Det framgår på hemsidan att distributörerna återfinns i ett antal delstater, bland annat Florida, South Carolina, Georgia och Texas.
Rentunder har dock valt att behålla rättigheterna till och bearbeta den amerikanska västkusten i egen regi, där arbetet fortgår.
Bolaget har ett tidigare kommunicerat samarbete med Port District of San Diego för leverans och utvärdering av en tvätt i deras hamn.
"Kalifornien är känt för att ha en mycket omfattande myndighetsbyråkrati med många tillstånd och vi har inte funnit anledning att ha en annan åsikt från våra erfarenheter", säger bolagschefen och fortsätter:
"Vår bedömning är dock att västkusten ligger klart före övriga USA med att vilja och påbörja att bli av med giftfärgen för att rädda ekosystemet såväl som fiskerinäring, vilket är mycket positivt för oss".
Vd:n tillägger dock att det är svårt att sälja maskiner dit innan det finns klara tillstånd att en kund får driva tvätten kommersiellt. När/om det kan ske har bolagschefen ingen möjlighet att besvara, men detta arbete fortgår.
"Att ha Port District of San Diego på vår sida, en myndighetsägd organisation med cirka 500 anställda, är dock viktigt för oss, då de är högt respekterade och har resurserna och kontakterna att kunna driva en process som potentiellt påverkar många andra företag - exempelvis färgtillverkare och de som arbetar med att applicera denna", avslutar Alvén.
Efter dagens kraftiga kursuppgång har aktien återhämtat sig från den svaga kursutvecklingen under förra året.
Carl Becht
[email protected]
Nyhetsbyrån Finwire