Albert ökar omsättning och förbättrar resultatet - fortsatt fokus på lönsamhet
Utbildningsappen Albert redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettoförlusten minskade.
Omsättningen steg 3,6 procent till 49,5 miljoner kronor (47,8).
Ebitda-resultatet blev -1,2 miljoner kronor (-3,2).
Ebita-resultatet blev -4,9 miljoner kronor (-6,9). Jämförelsestörande poster påverkar med -0,2 miljoner kronor.
Resultatet före skatt var -17,8 miljoner kronor (-20,3). Resultatet efter skatt blev -16,5 miljoner kronor (-18,2). Resultat per aktie uppgick till -0,66 kronor (-0,72).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -17,8 miljoner kronor (-5,2).
Likvida medel uppgick till 65,3 miljoner kronor (106,1).
"Efter några utmanande kvartal bakom oss summerar vi nu det andra kvartalet som starkt. Försäljningen har bra momentum och kostnaderna har reducerats tack vare lönsamhetsprogrammet. Tillsammans har detta nästan tagit oss till positiv ebitda. Den nya organisationen är operationell och presterar väl efter den stora omorganisationen", uppger vd Jonas Mårtensson.
Albert-chefen skriver att bolaget följer sin plan till lönsamhet och försäljningen är tillbaka till organisk tillväxt. Han ger följande kommentar till försäljningsutvecklingen.
"En bidragande orsak är ett genombrott i USA för vår Strawbees-produkt. Efter att under lång tid arbetet med att bygga varumärkeskännedom, stärka relationerna med skolor och utveckla Strawbees-produkten, så har försäljningen nu tagit fart och vi har under kvartalet slagit säljrekord vid tre tillfällen genom att landa tre stora ordrar som alla varit över 100 000 USD. Den organiska tillväxten är också ett positivt trendbrott efter ett antal kvartal med negativ organisk tillväxt."
Mårtensson uppger att Albert fortsatt har som fokus att nå positivt ebitda, vilket skall ske genom att växa affären. Fokus kvarstår på lönsamhet och kassaflöde. Den strategiska planen är fortsatt att nå positivt ebitda 2025 och positivt kassaflöde 2026 med befintlig kassa.
"För att påskynda förbättringarna genomför vi nu en strategisk översyn av samtliga varumärken, produkter och marknader med målet att omfördela resurser till de områden som presterar bäst", uppger Mårtensson.
Albert, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 49,5 | 47,8 | 3,6% |
Ebitda | -1,2 | -3,2 | |
Ebita | -4,9 | -6,9 | |
Resultat före skatt | -17,8 | -20,3 | |
Nettoresultat | -16,5 | -18,2 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,66 | -0,72 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -17,8 | -5,2 | |
Likvida medel | 65,3 | 106,1 | -38,5% |